Pk-yritys, suuryritys – ei väliä, kun verkotutaan

Verkottuminen liiketoiminnassa kuulostaa monen suomalaisen korvissa samalta kuin small talk eli pelottavalta. Yhtäkkiä pitäisi olla kiinnostava, edustaa kiinnostavaa yritystä ja keksiä puhuttavaa outojen ihmisten kanssa, jotka saattava vielä toimia aivan eri toimialoilla ja eri kokoluokan yrityksissä. Ja hyödyttääkö verkottuminen oikeasti bisnestäni? 

Suomalaisessa kulttuurissa kiinnostuminen toisesta on nähty uteliaisuutena, jota on pidetty ikävänä piirteenä. Vanhemmissa kulttuureissa uteliaisuus taas on kehityksen edellytys ja kyseleminen toisen työstä ja yrityksestä on kohteliasta. Vihdoin tuo ajattelu kotiutuu meikäläiseenkin liike-elämään.

Miten sinä ja yrityksesi kiinnostatte muita?
Yksinkertaisesti niin, että olet ensin kiinnostunut muista. Juuri siitä Buso-verkostossa on kysymys: Ole aidosti kiinnostunut muista ja muut ovat kiinnostuneita sinusta ja liiketoiminnastasi. Kysyminen ja uteliaisuus toisesta on tavoite, samoin kuin yhteistyömahdollisuuksien ja jopa liidien löytäminen.

Tutustuminen pieniin ja suuriin yrityksiin ja niiden edustajiin on tehty äärimmäisen helpoksi: Systemaattisella verkottumistavalla tutustuminen on helppoa ja syvällisempää kuin satunnainen tutustuminen ja lisäksi vielä hauskaa. Yrityksen koko tai toimiala ei todellakaan ratkaise: yrityksiä edustavat, sopimuksia solmivat ja kauppoja tekevät aina ihmiset. Iso yhtiö ei neuvottele eikä verkotu sen enempää kuin pk-yrityskään: kummassakin sen tekevät noita yrityksiä edustavat ihmiset. Tutut ihmissuhteet ratkaisevat usein asioita myös silloin, kun haetaan tuotteille ostajaa, myyjää tai liikekumppania.

Buso-bisnesverkosto tarjoaa lyhyitä, mutta intensiivisiä aamuja, joissa kiireinenkin yrittäjä tai yrityksen edustaja ehtii piipahtamaan.

Jaa artikkeli SOMEssa:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest