Hissipuheen täytyy hurmata

Hissipuhe, pitchaus on usein ymmärretty väärin. Se ei ole tuotejargoniaa eikä siinä myydä tuotetta. Hyvässä pitchissa myydään ideaa, ajatusta, palvelua, ratkaisua, mielikuvaa tai hyötyjä. Hyödyt ovat esimerkiksi parempi asiakaspalvelu, reaaliaikainen tieto, säästöt, tehokkuus tai ennustettavuus. On erityisen tärkeää ymmärtää hissipuheen pituus ja ymmärrettävyys, sillä vastapuoli saattaa olla ei-vastaanottavaisella tuulella. Vastaanottajaa saattaa häiritä stressi, henkilökohtaiset haasteet, tuleva palaveri, yleinen hälinä tai puhelin voi soida kesken kaiken. Silloin keskittyminen toisen sanomiseen on heikkoa. Jos tilanne on kehno, anna käyntikortti ja sano, että soitat myöhemmin. Tilannetajuakin tarvitaan myyntihommissa.

Hyvä hissipuhe hurmaa

Hurmaa yleisösi, jätä muistijälki. Aloita sanomalle kuka olet; nimi ja yritys. Kiteytä sanomasi. Vastaa kysymykseen, minkä haasteen palvelusi ratkaisee yrityksessä. Ole kiinnostava ja erotu. Ole itsevarma ja rohkea, jos et itse usko palveluusi, niin ei asiakaskaan usko. Muista myös sanaton viestintä, katsekontakti, kädet, vartalo, ryhdikkyys, hymy. Ja jos kukaan ei muista pitchaustasi, niin jokin meni pieleen.

Jaa artikkeli SOMEssa:Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on pinterest
Pinterest