”Jos haluaa pärjätä, niin pitää olla laajat bisnesverkostot”. RE/MAXILLA franchising-yrittäjänä työskentelevä Pipsa Honkasalo on onnistunut luomaan laajat verkostot, ja tätä verkostoa yhdistävänä merkittävänä solmukohtana toimii BUSO.
Kiinteistökaupan clousaus-prosessi vertautuu B2B -kaupan myyntitunneliin: kaupan clousaaminen on prosessi, jossa ihminen ostetaan aina ennen tuotetta. Pipsan mukaan BUSOssa syntyneet suhdeverkostot ovat nopeuttaneet usean asunnon myynnissä kaupan syntymisen ennakkoehtona olevan luottamuksen rakentumista. Honkasalo kokemuksen mukaan ”Monen asunnon ovi on auennut helpommin, kun luottamus on BUSOlaisen suosituksella jo ennakolta alustettu”.
Franchising-yrittäjän tuotteiden tai palvelun myynti ei kuulu ketjujen toimintaperiaatteisiin, vaan kukin yrittäjä vastaa siitä itse. Kuinka sitten esimerkiksi vasta kiinteistövälitysbisneksen aloittanut yrittäjä voi rakentaa myyntiään tukevia markkinointikanavia? Vaikka asuntokaupankin markkinointialustana verkon ja sosiaalisen median merkitys on korostunut, pelkillä nettimainoksilla ei kovin montaa kauppaa tehdä. Pipsa Honkasalon kokemuksen mukaan juuri BUSO voi ratkaista uuden franchising-yrittäjän ongelmat. Esimerkiksi asuntokaupan onnistunutta toteutumista voi helpottaa ja nopeuttaa esimerkiksi BUSOn laajat rahoituskanavat: rahoituksen järjestyminen voi olla esimerkiksi välittäjälle kilpailuvalttina kiinteistövälityksen kovan kilpailun kentällä.
”Asuntokaupassa jos missä, asiakaskokemukseen täytyy panostaa. Pyrin tarjoamaan mahdollisimman kokonaisvaltaisen palveluketjun aina sisustuksesta, pihatöistä, muutto-ja siivouspalvelua myöten”, kertoo Pipsa Honkasalo. Toimivan palveluketjun rakentaminen ei kuitenkaan ole yksinkertaista, ja ” siinä pitää pystyä luottamaan ihmisiin”: Honkasalo on itsensä mukaan onnellinen oman ketjunsa mutkattomasta toimivuudesta. Jokaisen ketjun osa-alueen toimijaan voi luottaa. Honkasalon palveluketju muodostuu useasta BUSO jäsenyrityksestä, tuttuihin on helppo luottaa. ”Näinhän se on, varsinkin pienempien yritysten/yrittäjien tulisi ensisijaiseti kääntää oma ajatus niin, että miten juuri minun yritykseni voisi kasvattaa palvelutarjontaa omille asiakkailleni niin, että asiakkaani saisivat koko palvelun minun luotettavien yhteistyökumppaneitteni kautta. Näin jakamalla kaikki lopuksi hyötyvät”, komppaa Eva Brchisky Honkasaloa.